Praktijk Larimar- Herfstschotel met spruitjes

Nu de herfst volop zijn intrede heeft gedaan wordt het weer tijd voor heerlijke, verwarmende herfstgerechten. Het is heel gezond voor ons om met de seizoenen mee te eten, zoals ook de jagers-verzamelaars dat vroeger deden. Seizoensgroenten zijn vaak producten die in Nederland verbouwd worden, dus vers geoogst en in het seizoen (redelijk) goedkoop zijn. Daarnaast biedt de natuur in zijn producten precies de vitaminen en mineralen die de mens nodig heeft. Ook zorgt het eten van seizoensgroeten door het jaar heen voor variatie in de voeding.

Voor de herfst betekent dat bijvoorbeeld: spruitjes, pompoen, pastinaak, witlof, boerenkool, ui en courgette.

Hieronder een heerlijk recept voor een kleurrijke herfstschotel met spruitjes.

Ingrediënten:

  • 3 middelgrote zoete aardappelen in blokjes
  • 200 gram spruitjes, gehalveerd
  • 100 gram biologisch spekreepjes
  • 2 middelgrote uien in stukjes
  • 1 courgette in blokjes
  • Keltisch zeezout, zo nodig
  • kokosolie

Bereidingswijze:

Bak de zoete aardappel en spruitjes even aan en laat ongeveer 10 minuutjes gaar worden met de deksel op de pan. Voeg de uien en de spekjes toe en laat nogmaals 10 minuten garen onder de deksel. Voeg de courgette en het Keltisch zeezout en  evt. kruiden naar smaak toe en laat nog 5 tot 10 minuten garen met de deksel op de pan.

 

Wanneer je meer begeleiding wilt naar een gezondere leefstijl neem dan via onderstaande link contact met mij op. Ik help u graag!

Contact

Herfts - Praktijk Larimar

We genieten momenteel van een heerlijke nazomer, maar de herfst- en wintermaanden doen hun opwachting. Hoogste tijd dus om onze weerstand op peil te brengen en te houden. In dit artikel vertel ik je meer over vitamine D en zijn belangrijke rol in onder andere de afweer en immuniteit.

Wat is vitamine D

Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine. Er bestaan 2 varianten, vitamine D2(ergocalciferol) en D3(cholecalciferol). D2 komt voor in planten en schimmels en D3 in dieren. Daarnaast wordt D3 gemaakt in de huid uit dehydrocholesterol onder invloed van UV-licht. Het heeft vooral een rol  bij het verkrijgen en behouden van sterke botten en tanden, het bevordert de opname van de mineralen calcium en fosfor, en het speelt een rol bij de instandhouding van de weerstand en bij een goede werking van de spieren.

Waar zit het in?

De belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. Daarnaast zit er ook een beetje vitamine D in dierlijke producten, met name in vette vis zoals paling, zalm en makreel. Het zit ook in kaas, runderlever, champignons en eidooier.

Wat doet het in je lichaam?

Vitamine D zorgt ervoor dat het mineraal calcium vanuit het bloed opgenomen kan worden in de cellen van de botten. Bij een tekort kan dit leiden tot rachitis(Engelse ziekte) bij kinderen en osteomalacie(verweking van de botten) bij volwassenen. Het kan osteoporose veroorzaken, met name bij oudere vrouwen en verhoogt de kans op botbreuken. Uit studies is gebleken dat suppletie van vitamine D de kans op botbreuken op ouderen leeftijd verkleint.

Vitamine D3 speelt ook een belangrijke rol in het immuunsysteem, oftewel de weerstand. Vooral bij het voorkomen van luchtweginfecties en longontsteking. Met name kinderen die vatbaar zijn, kunnen baat hebben bij een suppletie van vitamine D in de herfst en winter. Het is een hele kindvriendelijke behandelmethode, want het gaat vaak om 1 druppel per dag die op de tong wordt ingenomen. Het heeft geen vieze smaak.

Achtergrondinformatie werking vitamine D op het immuunsysteem

De vitamine D die we met het zonlicht binnen krijgen moet in het lichaam eerst omgezet worden in de actieve vorm. Deze omzetting zorgt in de witte bloedcellen, die een grote rol spelen bij de afweer, voor zogenaamde ‘cellulaire immuniteit’. Dit proces wordt in werking gezet door het stimuleren van de productie van een antimicrobieel eiwit, dat bacteriën onschadelijk maakt. Hierdoor kan voorkomen worden dat men ziek wordt. De wetenschap is nog niet zo ver dat ze precies weet hoe dit mechanisme werkt, maar het moge duidelijk zijn dat vitamine D suppletie in de herfst- en wintermaanden eigenlijk voor iedereen, maar met name voor vatbare mensen aan te raden is.

Daarnaast wordt er steeds meer bekend wat vitamine D nog meer doet, hieronder een opsomming.

Vitamine D:

  • zorgt voor een normale groei van de hersencellen(bij suppletie met vitamine D blijft de mentale status van ouderen zo lang mogelijk optimaal).
  • stimuleert de productie van insuline.
  • heeft een beschermende functie tegen een hoge bloeddruk.
  • werkt preventief bij hartaandoeningen en kanker(door de regulering van de celdifferentiatie en celproliferatie).
  • vermindert bij auto-immuun aandoeningen de ontstekingsreacties(MS, psoriasis, reumatoide artitis, diabetes mellitus, prikkelbare darmsyndroom).
  • vermindert het aantal episodes van een astma-aanval.
  • houdt het serotoninegehalte op peil. Een serotoninetekort wordt in verband gebracht met het ontstaan van verschillende vormen van depressie.
  • zorgt voor een beter evenwichtsgevoel, waardoor minder risico op vallen(vooral bij ouderen).
  • zou pijnklachten kunnen verminderen bij fibromyalgie, bewijzen zijn hiervoor echter nog niet.
  • werkt ontstekingsremmend bij acne vulgaris en acne rosacea.

Wanneer heb je een verhoogde behoefte aan vitamine D?

Je hebt een verhoogde behoefte aan vitamine D wanneer je weinig buiten komt, dus met name in de herfst- en wintermaanden. Om de minimale(let op, dus niet de optimale) hoeveelheid vitamine D aan te kunnen maken, moet je per dag een kwartier tot half uur buiten doorbrengen met in ieder geval de handen en de hoofdhuid onbedekt. De aanmaak in de huid neemt echter af met het stijgen van de leeftijd, boven de 70 jaar zou men al een half uur tot een uur buiten moeten zijn voor de minimale dosis.

Met name D3 is effectief in het verhogen van de vitamine D spiegel in het bloed. Een supplement zou dus moeten bestaan uit cholecalciferol, in een dosis van bijvoorbeeld 25 tot maximaal 250 microgram(µg) per dag. Laat je bij twijfel altijd informeren door een orthomoleculair therapeut; een persoon met overgewicht kan een hogere dosering nodig hebben omdat vitamine D bij hen voor een deel in het vetweefsel wordt opgeslagen en daardoor niet effectief gebruikt wordt in het lichaam. Daarnaast hebben de  in vet oplosbare vitamines een toxische bovengrens. Langdurig teveel vitamine D innemen zou schade kunnen veroorzaken aan hart, nieren en bloedvaten. En kan daarnaast leiden tot misselijkheid, slaperigheid, verminderde eetlust en obstipatie.

Overzicht aandoeningen en omstandigheden waarbij er sprake is van een verhoogde behoefte aan vitamine D:

  • verlaagde weerstand
  • weinig buiten komen
  • mensen met een chronische aandoening(MS, cardiovasculaire aandoeningen, psoriasis, reumatoide artitis, diabetes mellitus, prikkelbare darmsyndroom)
  • vrouwen na de overgang
  • ouderen boven de 70 jaar
  • kinderen die vaak ziek zijn
  • vrouwen die borstvoeding geven
  • strikte veganisten
  • overgewicht
  • depressie
  • mensen met een donkere huidskleur
  • bij leveraandoeningen en nierziekten lukt het vaak niet vitamine D om te zetten in de actieve vorm.
  • bij diverse darm- en longaandoeningen, zoals ziekte van Crohn, mucoviscidose en coeliakie lukt het vaak niet vitamine D om te zetten in de actieve vorm.
  • bepaalde medicijnen kunnen voor een verminderde opname zorgen

Het verschil tussen vitamine D van de drogist en een duurder orthomoleculair merk

Vitamines van de drogist zijn voordeliger in aanschaf, maar…. ze zijn over het algemeen laag gedoseerd en bevatten niet de actieve, natuurlijke vorm van de vitamine. Daarnaast worden er ook vaak vulmiddelen en toevoegingen gedaan voor smaak, kleur en vorm, die niets toevoegen aan de werking en eerder slecht zijn voor ons lichaam(suikers, e-nummers e.d.)

Kies liever voor een wat duurdere variant, hoog gedoseerd, zonder toevoegingen, in de actieve vorm die goed opgenomen kan worden.

Actie maanden september en oktober:

In de maanden september en oktober is de vitamine D bij Praktijk Larimar in de aanbieding.

Vitamine D3 & K2

Als je nu vitamine D3&K2 van Vitakruid besteld bij Praktijk Larimar krijg je 3 euro korting! Je betaalt 14,50 in plaats van 17,50 euro.

Deze prijs is alleen van toepassing bij afhalen in de praktijk, wanneer het als een pakketje verzonden moet worden komen er verzendkosten bij. Je kunt je bestelling per mail, whatsapp of telefoon doorgeven.

Contact

 

 

 

bronnen: bron bron